21 października uczniowie klasy IV, V i VI  wraz z opiekunami, udali się na wycieczkę śladami patrona naszej szkoły  – Ignacego Łukasiewicza.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce. Muzeum znajduje się na terenie najstarszej na świecie nadal działającej kopalni ropy naftowej, założonej w 1854 roku, m. in,  przez Ignacego Łukasiewicza – ojca polskiego i światowego przemysłu naftowego. Polska była pierwszym krajem na świecie, w którym zaczęto wydobywać ropę na skalę przemysłową. Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez tego „czarnego złota” jak się czasem nazywa ropę. Uczniowie mieli okazję poznać historię kopalni w Bóbrce, zasługi wynalazcy lampy naftowej – Ignacego Łukasiewicza oraz docenić znaczenie ropy naftowej w przemyśle. Zwiedzając Muzeum, młodzież mogła przenieść się w czasy kiedy na kopalni pracował jeszcze sam Ignacy Łukasiewicz. A to wszystko dzięki nowoczesnym ekspozycjom multimedialnym.

Na terenie dawnej kopalni zachowało się wiele autentycznych budynków, z których najciekawszy zwany jest „Domem Łukasiewicza” zawierający  ekspozycję prezentującą dokonania Ignacego Łukasiewicza, gabinet, aptekę i laboratorium odkrywcy.

Następnie odwiedziliśmy grób Ignacego Łukasiewicza w Zręcinie, gdzie zapaliliśmy znicze.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej. Braliśmy tam udział w warsztatach rękodzielniczych. Wędrując po budynku, napotkaliśmy wiele niezwykłych miejsc, które dzięki osiągnięciom współczesnej technologii przeniosły  nas w podróż do dawnego świata. We wnętrzach podziemia posłuchaliśmy oryginalnych pieśni, mogliśmy też pośpiewać karaoke,  a w scenerii dawnego peronu kolejowego obejrzeliśmy stare zdjęcia, odnajdując ślady historii naszego regionu. W sali legend usiedliśmy wygodnie w drabiniastym wozie i poznaliśmy jedną z wielu lokalnych opowieści w animowanej, interaktywnej wersji. W sali gier poznaliśmy proces powstawania chleba. Wirtualna przymierzalnia ludowych strojów pozwoliła nam przejrzeć się w lustrze w pięknym, tradycyjnym stroju.

Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie Prywatnego Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych w Krośnie.  Ekspozycję muzealną tworzy ponad 2 tysiące eksponatów związanych z podkarpackimi polami bitewnymi, z okresu lat 1914 – 1945. Zbiory prezentowane są w formie ekspozycji stałej w budynku mieszczącym muzeum, wystawie półplenerowej na terenie posesji oraz w graniczącym z nią schronie przeciwlotniczym z okresu II wojny światowej.  Młodzież z zainteresowaniem wysłuchała opowieści właścicieli muzeum, chętnie zadawała pytania i podziwiała zgromadzone eksponaty.

Dla wszystkich uczestników wycieczki był to dzień pełen nowych doświadczeń, wiedzy i niezapomnianych wrażeń.