Fizyka to nauka, w której doświadczenia odgrywają decydującą rolę. Dlatego też uczniowie klasy VII  wraz z opiekunem  panią Justyną Dzień, 2 kwietnia odwiedzili Wydział Matematyczno – Przyrodniczy Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pracownicy tego wydziału przygotowali bardzo ciekawe warsztaty  składające się z czterech części.

            W pierwszej części uczniowie mieli okazję porozmawiać na temat przewodników, półprzewodników, izolatorów, ich charakterystyki, zastosowania w życiu codziennym. Poznali sprzęt służący do tworzenia tranzystorów. Mieli okazję zobaczyć oraz poznać zastosowanie mikroskopu elektronowego. Wykonywali ciekawe zadania z ciekłym azotem oraz helem.

            W drugiej części odwiedzili laboratorium oraz poznali sprzęt służący do badania właściwości różnych materiałów.

Kolejne 45 minut poświęcone było głównie doświadczeniom z fizyki. Uczniowie mogli oglądać i uczestniczyć w wykonaniu ciekawych eksperymentów. Obserwowali jak  energia słoneczna w  panelu fotowoltaicznym zamienia się na  energię elektryczną, widzieli przepływ prądu elektrycznego przez  powietrze, poznali  sposoby elektryzowania ciał, badali czy można naelektryzować drewniany patyk oraz próbowali naelektryzować własne ciało przy użyciu generatora akustycznego. Dwóch mocnych śmiałków próbowało rozerwać złączone półkule, wraz z prowadzącym omówili start i ruch rakiety kosmicznej, wystrzelili też jej model wykonany z plastikowej butelki. Uczniowie obserwowali również doświadczenia  z dźwiękiem, momentem bezwładności i wiele innych.

Po krótkiej przerwie młodzież udała się na dach uczelni gdzie obserwowała za pomocą teleskopu plamy na słońcu.

Wszystkie warsztaty były przeprowadzone w sposób interesujący i zrozumiały dla uczniów. Pokazy przebiegały w atmosferze zabawy i z dużą dozą humoru. Młodzież z zaciekawieniem przypatrywała się prezentowanym doświadczeniom i chętnie w nich uczestniczyła.

Te trzygodzinne warsztaty na Uniwersytecie były bardzo pouczające, uczniowie nie tylko mogli powtórzyć i rozszerzyć wiadomości z przedmiotów przyrodniczych ale również zaobserwować, jak i gdzie można wykorzystać fizykę w życiu codziennym.

Młodzież uczestnicząca w tym wyjeździe miło spędziła czas.